Slaapregressies

Slaapregressie 4 maanden

slaapregressie 4 maanden artikel

De 4 maanden slaapregressie is de eerste slaapregressie die je baby krijgt. Best even wennen dus, want dit is niet per se één van de leukste periodes. Deze slaapregressie kun je ook zien als de eerste sprong die je baby meemaakt. Probeer het dus als iets positiefs te zien, want deze eerste slaapregressie na 4 maanden, betekent dus ook een mooie nieuwe ontwikkeling.

In dit artikel lees je meer over de 4 maanden slaapregressie. Wat gebeurt er precies in deze fase en welke maatregelen kun je nemen?

Slaapregressie baby 4 maanden

De slaapregressie rond vier maanden vormt de eerste bekende slaapregressie. Een slaapregressie houdt simpelweg een verschuiving in het slaappatroon in, die vaak voorkomt als gevolg van belangrijke fysieke of mentale ontwikkelingen.

Concreet merk je dat baby’s slecht slapen, of moeilijker in slaap komen.

Deze periode kan ook gekenmerkt worden door een toename van de alertheid van de baby, wat het inslapen dus lastiger maakt. Vaak merken ouders dat hun baby tijdens deze fase ook meer interactie zoekt en gevoeliger wordt voor hun omgeving.

Ontwikkelingen bij de 4 maanden slaapregressie

Bij de slaapregressie rond de vier maanden zie je vooral dat je baby een significante ontwikkeling doormaakt in zijn of haar slaapcycli. Ze gaan over van een meer pasgeboren slaappatroon naar een patroon dat meer lijkt op dat van volwassenen, met duidelijkere cycli van diepe en lichte slaap.

De belangrijkste zichtbare ontwikkeling is het welbekende ‘omrollen’ van je baby. Dit omrollen markeert een aanzienlijke stap in de fysieke autonomie van de baby, omdat het de eerste keer is dat ze actief hun lichaamspositie kunnen veranderen.

Dit beïnvloedt dan ook zeker de slaap van je kleine; je baby wordt vaker wakker of heeft moeite met slapen omdat ze zichzelf in hun slaap omrollen en hierdoor in een ongewone of minder comfortabele positie terechtkomen.

xr:d:dagcawxuf7w:4,j:9205782504082455433,t:24041417

Hoelang duurt de 4 maanden slaapregressie?

Slaapregressies zijn tijdelijke fenomenen en verdwijnen meestal vanzelf, al kan het aanpassen aan het nieuwe slaappatroon soms enkele weken in beslag nemen. De exacte duur varieert per kind, en niet elk kind ervaart een slaapregressie. Maar houd in ieder geval rekening met enkele dagen tot enkele weken.

Elke baby reageert er bovendien verschillend op. Net zoals de slaapregressie van vier maanden plotseling kan beginnen, kan deze ook plotseling eindigen.

Niet alle baby’s ervaren een slaapregressie op 4 maanden. Onderzoek heeft aangetoond dat er aanzienlijke individuele variatie is in het slaapgedrag van zuigelingen. Sommige baby’s vertonen op 4 maanden geen merkbare slaapregressie, terwijl anderen rond deze leeftijd of enkele maanden eerder of later moeite kunnen hebben met slapen.

Oorzaak slaapregressie 4 maanden

Er is doorgaans niet één enkele oorzaak voor een slaapregressie op 4 maanden, maar enkele factoren kunnen zijn:

  • Slaapangst
  • Eerste ervaringen met omrollen
  • Een groter bewustzijn van hun omgeving, wat kan leiden tot overstimulatie
  • Een onevenwichtige overgang naar geconsolideerde slaap
  • Verstoringen in de slaapomgeving van de baby
oorzaken slaapregressie 4 maanden 1

Wat zijn tekenen en symptomen van deze slaapregressie?

Rond de vier maanden kunnen sommige baby’s tekenen van verslechterende slaap vertonen. Het kan zijn dat jouw baby symptomen laat zien die wijzen op een slaapregressie.

  • Moeite met inslapen: Het kan langer duren voordat je kleintje in slaap valt. Misschien merk je ook dat je baby onrustig is rond de tijd dat hij normaal gesproken naar bed gaat.
  • Veelvuldig wakker worden ‘s nachts: Nadat je je baby naar bed hebt gebracht, kan het zijn dat hij vaker wakker wordt gedurende de nacht. Deze onderbrekingen gaan vaak samen met huilen of prikkelbaarheid.
  • Prikkelbaarheid bij het ontwaken: Onderbroken slaap tijdens een slaapregressie op vier maanden kan ervoor zorgen dat je baby prikkelbaar of huilend wakker wordt.
  • Vermindering van de totale slaaptijd: Je kunt opmerken dat je baby over het algemeen minder slaapt, zowel ‘s nachts als overdag. Het is ook gebruikelijk dat voedingsschema’s verstoord raken tijdens een slaapregressie van vier maanden, door deze verschuiving in slaappatronen.

Blijf kalm en geduldig, en onthoud dat dit een normale fase is in de ontwikkeling van je baby. Het creëren van een rustige slaapomgeving en het vasthouden aan een consistent slaapschema kan helpen bij het verlichten van deze periode.

Advies / tips bij 4 maanden slaapregressie

Goed, een slaapregressie is moeilijk te voorkomen en het overkomt je waarschijnlijk gewoon. Dit betekent niet dat je deze fase niet wat kunt verlichten om hem zo goed mogelijk door te komen.

Experts en ook wij raden aan om gezonde slaaproutines en gewoontes voor je baby te ontwikkelen.

Creëer een slaap-waak routine

Het vaststellen van duidelijke routines tijdens zowel de wakker- als slaapuren kan helpen de interne klok van je baby aan te passen en nachtrust te bevorderen. Houd je baby overdag actief met speeltijd en zorg voor toegang tot natuurlijk licht.

Ook is het nu steeds belangrijker om slaapjes overdag te minderen. Probeer niet meer dan 3 dutjes overdag toe te staan.

In hun eigen bed laten slapen

Laat je kind ‘s nachts in bed in slaap vallen, in plaats van ergens anders in slaap te vallen en dan naar bed gebracht te worden.

Dit kan hen helpen hun bed te associëren met slaap en wennen aan zelfstandig in slaap vallen in bed, wat kan helpen bij zelftroost tijdens nachtelijke ontwakingen. Je baby kort voor bedtijd voeden kan ervoor zorgen dat ze langer slapen voordat ze weer gevoed moeten worden.

Slaapkamer

De slaapkamer van je baby moet donker, stil en rustig zijn, zodat er minder bronnen van stimulatie, afleiding of verstoring zijn.

Help je baby slaperig te worden

Ontspannende activiteiten zoals knuffelen of wiegen kunnen slaperigheid bevorderen. Probeer tekenen zoals prikkelbaarheid of in de ogen wrijven te herkennen die kunnen aangeven dat je baby moe is. Dit kan een signaal zijn om je bedtijdritueel te starten, zodat je ze slaperig in bed kunt leggen.

Schakel hulmiddelen in

Schroom niet om hulpmiddelen te gebruiken. Een speen kan helpen, maar ook knuffels of nog specifieker: white noise knuffels.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *