Nieuws

Slaapregressie 12 maanden, wat houdt het in?

slaapregressie 12 maanden

slaapregressie van 12 maanden. Je merkt dan dat je kindje moeilijker in slaap komt en dat de kwaliteit van de slaapjes ook een stuk minder zal zijn. Kortom, het slaappatroon van je dreumes verandert en dat brengt wat ongemak met zich mee. 

In het artikel hieronder leggen we je uit wat de slaapregressie van 12 maanden inhoudt, hoe lang je kindje zou moeten slapen en geven we je een aantal adviezen die zouden kunnen helpen om deze fase wat makkelijker door te komen. 

Wat houdt de 12 maanden slaapregressie precies in 

In deze fase ga je merken dat je baby de nachten niet volledig door zal slapen en dus vaak wakker wordt in het holst van de nacht. Dit brengt dus niet alleen bij jou en je partner vermoeiing, maar ook bij je dreumes. 

De slaapregressie bij 12 maanden komt doordat je kindje rond deze leeftijd van 1 jaar veel ontwikkelingen doormaakt. Je zal merken dat je kind langzaamaan gaat staan en lopen. Daarnaast ontwikkelt je kindje rond deze leeftijd veel sociale vaardigheden en ga je grote stappen in de taal en praat ontwikkeling merken. 

Deze motorische en sociale ontwikkelingen maken dat je kind veel actiever is en daardoor moeilijker in slaap valt. Je zal dus merken dat hij of zij zich vaak zal gaan optrekken aan het bedje (helemaal als het bedje spijlen heeft). Alles om het bedje heen is volgens je kindje namelijk veel interessanter en belangrijker dan slapen. Je gaat dit daarom ook vooral bij de middagdutjes merken, aangezien er dan vaak nog daglicht achter de gordijnen vandaan komt en je dreumes nog van alles ziet. 

Hoelang moet een dreumes per dag slapen

Dit verschilt natuurlijk altijd een beetje per kind en zijn of haar karakter. Wel raden we je aan om zo’n 10 tot 14 uur per dag aan te houden, of dit in ieder geval te proberen. De meeste kindjes van een jaar oud slapen al ongeveer 6 tot 7 uur per nacht en daarmee zit je dus al op de helft. Probeer er dus nog twee slaapjes overdag in te houden om zo aan genoeg slaap te komen. 

Wanneer je geen idee meer hebt van het slaapritme van je kindje is het goed om het even op zijn beloop te laten. Kijk een week of anderhalf aan wanneer je kindje moe is, juist actief is en wanneer hij of zij in slaap valt. De kans is groot dat je hierin een nieuw ritme zal ontdekken. Houdt deze dan vanaf nu ook zo veel mogelijk aan. Ook dit hoort bij de slaapregressie van 12 maanden. 

Ons advies om de slaapregressie van 12 maanden door te komen

Er bestaat helaas geen magisch wondermiddel om de slaapregressie bij een jaar over te slaan of ongemerkt voorbij te laten gaan. Wel hebben we een aantal adviezen voor je die wellicht zullen helpen om deze fase makkelijker door te komen. We sommen ze voor je op:

  • Probeer vaste tijden aan te houden voor de dutjes overdag, maar ook voor ’s nachts. Dit geeft je baby houvast en wendt hij of zij aan een ritme. Combineer dit ook met een slaapritueel. Je kindje zal dan herkenning krijgen en weten dat het tijd is om te slapen.
  • Zorg overdag voor genoeg beweging. Je kindje een beetje moe maken is helemaal niet erg, aangezien de energie van je dreumes enorm stijgt in deze fase. Ga dus lekker naar de speeltuin of een rondje wandelen.
  •  Zorg voor zo goed mogelijke slaapomstandigheden. Probeer de temperatuur in de slaapkamer tussen de 15 en 18 graden te houden en zorg voor gordijnen die goed verduisteren. 

Ook knuffels helpen vaak enorm tijdens de slaapregressie van 12 maanden. Je kindje is groot genoeg om die vast te houden en dit geeft hem of haar vertrouwen, herkenning en een veilig gevoel. Bekijk hier ons assortiment knuffels om je kindje te helpen tijdens de 12 maanden slaapregressie.